مشاوره حقوقی دادکار مشاوره حقوقی دادکار .

مشاوره حقوقی دادکار

درخواست طلاق چقدر زمان میبرد؟

مدت زمان طلاق
 جهت پاسخ به این سوال ابتدا لازم است انواع درخواست طلاق را مورد بررسی قرار داد:

زمانی که درخواست طلاق از طرف مرد است:
مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. در این صورت مرد بایستی با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست طلاق خود را ثبت نماید دفاتر خدمات قضایی در صورتی مدارک زوج را جهت درخواست طلاق کامل باشد دادخواست طلاق را به مرجع صالح قضایی ارجاع داده معمولا بعد از گذشت دو هفته دادخواست به دادگاه ارجاع می‌شود.

ریاست دادگاه و مجتمع قضایی بنا به تشخیص خود دادخواست اجرا شده را به یکی از شعب جهت رسیدگی ارجاع می‌دهد در صورتی که دادخواست کامل باشد مدیر دفتر آن را به نظر رئیس شعبه رسانیده و اگر رئیس شعبه نیز دادخواست را کامل بداند دستور تعیین وقت و ارسال یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن به زوجه را صادر می نماید .

اگر پاسخ دارد ظرف مهلت ده روز نسبت به آن پاسخ دهد، این احتمال هم وجود دارد که دادخواست ناقص بوده و اخطار رفع نقص صادر شود و بدیهی است که این موضوعات دو الی سه هفته زمان می‌برد .

حتی دیده شده برخی از شعب دادگاه ها بعد از دو ماه تازه وقت رسیدگی را به طرف اعلام کرده اند و معمولا وقت رسیدگی که تعیین می شود بستگی تعداد پرونده های ارجاعی آن شعبه و همچنین طریق رسیدگی قاضی شعبه دارد ،چرا که بعضی از قضات محترم دادگستری در رسیدگی های خود به خصوص در امور مربوط به خانواده وسواس زیادی به خرج می دهند و در کل می توان گفت اوقات رسیدگی ۳ الی ۴ ماه تعیین می شود .

با فرا رسیدن وقت جلسه رسیدگی در صورتی که قاضی جلسه دیگری را لازم نداند زمانی که طلاق از طرف زن است به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام می نماید که این رای قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر می باشد و مدت اعتبار آن برای تسلیم در دفتر رسمی ازدواج و طلاق ۳ ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای است.

چنانچه گواهان مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است.

مهلت تجدیدنظرخواهی گواهی عدم امکان سازش ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ می باشد با تجدید نظر خواهی از این رای دادگاه بدوی صادر کننده رای پرونده را جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه تجدیدنظر ارسال می‌کند و ریاست دادگاه تجدیدنظر با در نظر گرفتن تخصص قضات پرونده را به یکی از شعب ارسال می‌کند تشریفاتی که در دادگاه بدوی بایستی رعایت شود و قبلاً به آن پرداختیم در دادگاه تجدید نظر نیز باید رعایت شود.

گاها دیده شده چند سال طول کشیده تا نسبت به پرونده در دادگاه تجدید نظر تعیین تکلیف شود و طی معمولاً بین ۶ ماه تا یک سال طول میکشد تا پرونده از دادگاه تجدیدنظر تعیین تکلیف شده و به دادگاه بدوی جهت اجرا برگردد.

 برای مطالعه بیشتر به سایت حقوقی دادکار مراجعه فرمایید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دی ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۰:۳۸ توسط:مشاورین دادکار موضوع: نظرات (0)