مشاوره حقوقي دادكار مشاوره حقوقي دادكار .

مشاوره حقوقي دادكار

درخواست طلاق چقدر زمان ميبرد؟

مدت زمان طلاق
 جهت پاسخ به اين سوال ابتدا لازم است انواع درخواست طلاق را مورد بررسي قرار داد:

زماني كه درخواست طلاق از طرف مرد است:
مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدني مرد مي تواند با رعايت شرايط مقرر در اين قانون با مراجعه به دادگاه تقاضاي طلاق همسرش را بنمايد. در اين صورت مرد بايستي با مراجعه به دفاتر خدمات قضايي دادخواست طلاق خود را ثبت نمايد دفاتر خدمات قضايي در صورتي مدارك زوج را جهت درخواست طلاق كامل باشد دادخواست طلاق را به مرجع صالح قضايي ارجاع داده معمولا بعد از گذشت دو هفته دادخواست به دادگاه ارجاع مي‌شود.

رياست دادگاه و مجتمع قضايي بنا به تشخيص خود دادخواست اجرا شده را به يكي از شعب جهت رسيدگي ارجاع مي‌دهد در صورتي كه دادخواست كامل باشد مدير دفتر آن را به نظر رئيس شعبه رسانيده و اگر رئيس شعبه نيز دادخواست را كامل بداند دستور تعيين وقت و ارسال يك نسخه از دادخواست و ضمائم آن به زوجه را صادر مي نمايد .

اگر پاسخ دارد ظرف مهلت ده روز نسبت به آن پاسخ دهد، اين احتمال هم وجود دارد كه دادخواست ناقص بوده و اخطار رفع نقص صادر شود و بديهي است كه اين موضوعات دو الي سه هفته زمان مي‌برد .

حتي ديده شده برخي از شعب دادگاه ها بعد از دو ماه تازه وقت رسيدگي را به طرف اعلام كرده اند و معمولا وقت رسيدگي كه تعيين مي شود بستگي تعداد پرونده هاي ارجاعي آن شعبه و همچنين طريق رسيدگي قاضي شعبه دارد ،چرا كه بعضي از قضات محترم دادگستري در رسيدگي هاي خود به خصوص در امور مربوط به خانواده وسواس زيادي به خرج مي دهند و در كل مي توان گفت اوقات رسيدگي ۳ الي ۴ ماه تعيين مي شود .

با فرا رسيدن وقت جلسه رسيدگي در صورتي كه قاضي جلسه ديگري را لازم نداند زماني كه طلاق از طرف زن است به صدور گواهي عدم امكان سازش اقدام مي نمايد كه اين راي قابل تجديدنظر در محاكم تجديدنظر مي باشد و مدت اعتبار آن براي تسليم در دفتر رسمي ازدواج و طلاق ۳ ماه پس از تاريخ ابلاغ راي قطعي يا قطعي شدن راي است.

چنانچه گواهان مذكور ظرف اين مهلت تسليم نشود يا طرفي كه آن را به دفترخانه رسمي تسليم كرده است ظرف سه ماه از تاريخ تسليم در دفترخانه حاضر نشود يا مدارك لازم را ارائه نكند گواهي صادر شده از درجه اعتبار ساقط است.

مهلت تجديدنظرخواهي گواهي عدم امكان سازش ۲۰ روز از تاريخ ابلاغ مي باشد با تجديد نظر خواهي از اين راي دادگاه بدوي صادر كننده راي پرونده را جهت رسيدگي ماهوي به دادگاه تجديدنظر ارسال مي‌كند و رياست دادگاه تجديدنظر با در نظر گرفتن تخصص قضات پرونده را به يكي از شعب ارسال مي‌كند تشريفاتي كه در دادگاه بدوي بايستي رعايت شود و قبلاً به آن پرداختيم در دادگاه تجديد نظر نيز بايد رعايت شود.

گاها ديده شده چند سال طول كشيده تا نسبت به پرونده در دادگاه تجديد نظر تعيين تكليف شود و طي معمولاً بين ۶ ماه تا يك سال طول ميكشد تا پرونده از دادگاه تجديدنظر تعيين تكليف شده و به دادگاه بدوي جهت اجرا برگردد.

 براي مطالعه بيشتر به سايت حقوقي دادكار مراجعه فرماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۰:۳۸ توسط:مشاورين دادكار موضوع: نظرات (0)